In het mediaplan worden de acties uit het communicatieplan doorgevoerd. In welke periode wordt er wat en waar gecommuniceerd? In een dagblad of in een weekkrant? Op Facebook, Twitter, Google+, Snapchat of Instagram? Vaak worden deze communicatie-uitingen ad-hoc ingepland, met een jaar-, halfjaar- of kwartaalplanning houdt u de kosten beheersbaar.
Het mediaplan is de uitvoering van het communicatieplan, heeft u nog geen communicatieplan dan is belangrijk dit eerst te (laten) maken. U wilt namelijk uw bedrijf op een bepaalde manier naar buiten profileren. Plaats u af en toe, onregelmatig advertenties? Zonder uzelf aan een mediaplanningsproces te houden? Wilt u dat alle advertenties en ex/interne communicatie volgens een bepaald protocol verloopt? Met een mediaplan kan dit worden gerealiseerd.
Uw bedrijf is al bezig, of wil beginnen met het maken van bijvoorbeeld content op social media. Er moet nog besloten worden of het gratis of betaalde posts moeten worden. Maar u wilt in ieder geval reclame maken voor u product of dienst. Zo nu en dan een post plaatsen ziet u niet zitten, u wil een plan dat laat zien wie waar en op wanneer er gepost moet worden.
Het is niet essentieel maar wel aan te raden. Het is belangrijk om een protocol of draaiboek te hebben, waar te zien is wat, waar en wanneer er reclame voor u bedrijf moet worden gemaakt.