U wilt uw klanten vinden, en u wilt dat uw klanten úw bedrijf kunnen vinden; een communicatieplan is het beginpunt hiervan. In een communicatieplan worden de middelen uiteengezet: waar en hoe bereikt u uw doelgroep, waar bent u zichtbaar, moet u nog wel offline vindbaar zijn of juist alleen online? Indien gewenst kan in dit plan ook worden opgenomen wie wanneer het woord voert. Ook kan, afhankelijk van de organisatie, worden bepaald hoe de interne communicatie verloopt.
Mocht u meer informatie willen over een communicatieplan of een marketingplan kunt u te allen tijden contact met ons opnemen!
In een communicatieplan legt u de wijze van communiceren vast. Dit kan zijn naar uw doelgroep, naar uw personeel of naar uw leveranciers. Bij een communicatieplan moet u kijken hoe en waar u die doelgroep kunt bereiken, en wat het beste kanaal hiervoor is. Er wordt opgenomen hoe de in/externe communicatie verloopt en wie hiervoor verantwoordelijk is.
Het doel van een communicatieplan is om te bepalen wie op de hoogte moet zijn van, en geïnformeerd moet zijn over het project, hoe en in welke mate informatie zal worden verspreid en wie verantwoordelijk zal zijn voor de verspreiding. Het maakt deel uit van het algemene projectmanagementplan. Geeft uw bedrijf of organisatie elke week persberichten uit die niet worden opgepikt? Geeft u geld uit aan digitale en gedrukte advertenties, maar ziet u de verkoop teruglopen? Zijn uw medewerkers niet in staat om een consistent bericht over uw organisatie naar klanten te sturen? Als een van deze dingen zich voordoet, is de kans groot dat dit het gevolg is van een slecht of geen communicatieplanning.
Een communicatieplan is een beleid gestuurde benadering om belanghebbenden van informatie te voorzien. Het plan definieert formeel aan wie specifieke informatie moet worden gegeven, wanneer die informatie moet worden geleverd en welke communicatiekanalen zullen worden gebruikt om de informatie te verstrekken. U wilt uw klanten vinden, en u wilt dat uw klanten úw bedrijf kunnen vinden; een communicatieplan is het beginpunt hiervan. In een communicatieplan worden de middelen uiteengezet: waar en hoe bereikt u uw doelgroep, waar bent u zichtbaar, moet u nog wel offline vindbaar zijn of juist alleen online? Indien gewenst kan in dit plan ook worden opgenomen wie wanneer het woord voert. Ook kan, afhankelijk van de organisatie, worden bepaald hoe de interne communicatie verloopt. Mocht u meer informatie willen over een communicatieplan of een marketingplan kunt u te allen tijden contact met ons opnemen.