fbpx

Marktonderzoek

Meten is weten. Dit geldt eigenlijk voor iedere ondernemer. Als u een nieuwe dienst, of een nieuw bedrijf start is het belangrijk te weten hoe uw markt eruit ziet.

Strategisch Inzicht: Ons Marktonderzoek

Veel ondernemers beginnen een nieuw bedrijf, een tweede vestiging, lanceren een nieuw product of introduceren een nieuwe dienst. Vaak gebeurt dit vanuit een onder-buikgevoel. Op zich is hier niets mis mee. Maar wat als u er een behoorlijk bedrag in moet investeren? Of als de bank onderzoek verlangt? Een marktonderzoek is dan een must!

Dan is het handig een partner te hebben die begrijpt wat u wilt en een ruime ervaring heeft in het uitvoeren van marktonderzoeken. Geen abracadabra, maar gewoon beknopte rapporten in heldere taal!

Mcomm is een ervaren marktonderzoeksbureau, wij hebben ervaring in verschillende soorten marktonderzoek: online marktonderzoek, desktopresearch of onderzoek door middel van persoonlijke interviews. Maar ook een verkennend marktonderzoek voeren wij regelmatig uit.

Wij kunnen een marktonderzoek combineren met een marketingplan, dit is echter niet noodzakelijk! Wilt u meer weten over de mogelijkheden?

Marktonderzoek
Wat is een marktonderzoek?

Elk bedrijf zou een marktonderzoek moeten doen. Met een goed onderbouwd en uitgebreid marktonderzoek komt u erachter hoe de markt in elkaar zit. Hiernaast geeft een goed marktonderzoek u de informatie over hoe (potentiele) klanten over uw bedrijf denken, over waar uw klanten zich bevinden en of ze wel geïnteresseerd zijn om zaken met u te doen.

Zijn er verschillende soorten marktonderzoek?

In principe is een marktonderzoek een marktonderzoek. Wel zit er veel verschil in de wijze van uitvoering. Soms kan een marktonderzoek volledig vanachter het bureau (deskresearch) worden gedaan, soms zijn er interviews met stakeholders nodig en soms een onderzoek op locatie (fieldresearch). De vorm die wij kiezen hangt volledig van de vraagstelling af.

Kan ik zelf marktonderzoek doen?

Natuurlijk kunt u ook zelf marktonderzoek doen. Voorwaarde is wel dat u over voldoende marketingkennis beschikt. Daarnaast moet u voldoende afstand kunnen nemen van uw bedrijf/ product. Tenslotte bent u zelf dusdanig enthousiast over uw product/ dienst dat u er een bedrijf in begonnen bent. Een marktonderzoek dient een objectieve weergave van de marktsituatie en kansen te geven.

Mijn bank eist een marktonderzoek voor de financiering: kan mijn accountant dit?

Uw accountant heeft verstand van cijfers. Dit kan een zeer welkome, vaak zelfs noodzakelijke toevoeging zijn op een marktonderzoek. Om echter een juiste weergave van de marktsituatie en kans van slagen weer te geven ontbreekt bij (vrijwel) iedere accountant de specifieke marketingkennis.

Laatste nieuws: