Veel ondernemers beschikken over data, soms zelfs zonder dit zelf in de gaten te hebben. Data kunnen u enorm helpen bij het maken van beleid. In de meeste moderne CRM systemen worden al data verzameld. Wellicht verstuurt u ook e-mailings die u kunt volgen. Kunnen er uit deze gegevens conclusies getrokken worden? Of beschikt uw brancheorganisatie over data? Dan kan er wellicht gekeken worden hoe u het doet ten opzichte van uw branchegenoten. Meten is weten! Data analyse is vandaag de dag (mede) het kapitaal van uw onderneming!
Belangrijk is dan wel de data op de juiste manier te kunnen analyseren. Naast eigen data is een groot aantal partijen bezig zogenaamde Big Data te verzamelen, denk hierbij aan Facebook, YouTube, maar ook fabrikanten van huishoudelijke apparaten en webshop eigenaren. Niet iedereen kan over deze data beschikken: sommige gegevens zijn privacygevoelig, andere zijn dat niet.
Dat is leuk zult u denken, maar wat kan ik ermee?
Als u over Big-Data kunt beschikken moet deze ook nog geanalyseerd worden. Uit analyses kunt u bijvoorbeeld ontdekken waar bezoekers van evenementen vandaan komen, maar ook hoe zij er komen (auto, bus, trein). Zo zijn er allerlei gegevens uit data te analyseren, als men weet hoe dit moet!
Mcomm | marketing&communicatie beschikt over een ruime ervaring in analyses van data.
Door het analyseren van data met behulp van data-verzameltools, kunt u erachter komen wat bijvoorbeeld het gedrag van bezoekers op uw website is en waarom ze eventueel niet tot conversie overgaan. Naast bezoekers op uw website zijn er nog veel meer mogelijkheden die te verwezenlijken zijn met data-analyse.
Als onderzoeker moet u rekening houden met bepaalde zaken met betrekking tot een data-analyse: Dit is de competentie om daadwerkelijk goed te kunnen analyseren. Met de juiste vaardigheden achter de hand kunt u dit zelf doen, de meeste hebben deze ‘skills-set’ echter niet tot hun beschikking… Voor vele is er geen pijl te trekken op de gigantische hoeveelheid data die is te halen uit Google. De marketeers bij Mcomm kunnen u voorzien van uitgebreide professionele data-analyses, waarbij u kunt zien hoe klanten online reageren en waarom ze dit doen.
Door een data-analyse kunt u uw lopende zaken (denk aan een online webshop) stroomlijnen. U kunt bijvoorbeeld zorgen dat er geld bespaard wordt op doelgroepen die u probeert te bereiken maar in werkelijkheid niet bereikt worden. Door een data-analyse kunt u uw bedrijfsresultaten op vele aspecten verbeteren. Door een data-analyse heeft u inzicht in uw potentiele en bestaande klanten.