Een imago onderzoek lijkt op een klanttevredenheidsonderzoek maar is toch echt iets anders. In een imago onderzoek gaan we uw imago meten. In de meeste gevallen zal dit gebeuren door uw klanten telefonisch te interviewen. De klanttevredenheid laten we hier buiten beschouwing, we stellen uitsluitend imago onderzoek vragen.
Vanzelfsprekend komen in een telefonisch interview ook zaken naar voren die met klanttevredenheid te maken hebben maar hier leggen wij niet de focus op.
Dit kan diverse doelen dienen, bijvoorbeeld uw prijsstelling. Ziet men uw dienst of product als hoogwaardig of is het juist laagdrempelig?
Maar ook als u een reclamebureau opdracht geeft uw huisstijl aan te passen is het fijn als het bureau weet wat uw imago is. Met de juiste briefing zullen ze veel eerder een huisstijl kunnen presenteren die aansluit bij uw imago!
Bij een imago onderzoek worden er vragen gesteld aan klanten/ prospects van het betreffende bedrijf. Dit wordt vaak gedaan in de vorm van een telefoongesprek. Zo komt u erachter wat het imago is dat geprofileerd wordt, en of men dezelfde ervaring heeft.
Met een imago onderzoek kunt u verschillende stellingen hebben, wat is het perspectief van de inwoners? Hoe wordt jouw bedrijf gezien? Een imago-onderzoek heeft wat weg van een klanttevredenheidsonderzoek, maar ze zijn toch echt verschillend.
Een klanttevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd wanneer de opdrachtgever erachter wil komen wat men denkt van het bedrijf en hoe bijvoorbeeld de ‘Customer-Journey’ wordt ervaren. Bij een imago-onderzoek wilt u er niet achter komen hoe klanten het bedrijf hebben gevonden, u wilt niet weten door welke factoren er tot aankoop is overgegaan en hoe de prijs is ervaren. U wil weten hoe en wat er wordt gedacht over uw bedrijf. 2 verschillende onderzoeken, de 1 kan niet vervangen worden door de ander. Ze zijn beide een goede toevoeging aan het bewustzijn van het bedrijf, over waarom klanten op een bepaalde manier denken.