Een onderzoek naar uw imago lijkt op een klanttevredenheidsonderzoek, maar is toch echt iets anders. Hierbij meten we hoe uw organisatie wordt gezien. In de meeste gevallen doen we dit door uw klanten telefonisch te interviewen. De klanttevredenheid laten we buiten beschouwing; de vragen richten zich volledig op het beeld dat men van uw bedrijf heeft.
Vanzelfsprekend komen in zo’n gesprek ook onderwerpen voorbij die met tevredenheid te maken hebben, maar daar ligt niet de focus.
Het kan verschillende doelen dienen, bijvoorbeeld inzicht geven in uw prijsstelling. Ziet men uw dienst of product als hoogwaardig of juist laagdrempelig?
Ook wanneer u een reclamebureau inschakelt om uw huisstijl aan te passen, is het waardevol als het bureau weet welk imago u heeft. Met de juiste briefing kunnen zij veel sneller een huisstijl ontwikkelen die aansluit bij de uitstraling van uw organisatie.

Bij dit type onderzoek worden vragen gesteld aan klanten of prospects van het betreffende bedrijf. Dit gebeurt meestal via een telefoongesprek. Op die manier ontdekt u welk beeld van uw organisatie naar buiten toe bestaat en of dat overeenkomt met de ervaring die men daadwerkelijk heeft.
Met een imago onderzoek kunt u verschillende stellingen hebben, wat is het perspectief van de inwoners? Hoe wordt jouw bedrijf gezien? Een imago-onderzoek heeft wat weg van een klanttevredenheidsonderzoek, maar ze zijn toch echt verschillend.
Een klanttevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd wanneer de opdrachtgever erachter wil komen wat men denkt van het bedrijf en hoe bijvoorbeeld de ‘Customer-Journey’ wordt ervaren. Bij een imago-onderzoek wilt u er niet achter komen hoe klanten het bedrijf hebben gevonden, u wilt niet weten door welke factoren er tot aankoop is overgegaan en hoe de prijs is ervaren. U wil weten hoe en wat er wordt gedacht over uw bedrijf. 2 verschillende onderzoeken, de 1 kan niet vervangen worden door de ander. Ze zijn beide een goede toevoeging aan het bewustzijn van het bedrijf, over waarom klanten op een bepaalde manier denken.