Marktonderzoek

Meten is weten. Dit geldt eigenlijk voor iedere ondernemer. Als u een nieuwe dienst, of een nieuw bedrijf start is het belangrijk te weten hoe uw markt eruit ziet.

Strategisch Inzicht: Ons Marktonderzoek

Ondernemers maken dagelijks keuzes: een nieuw bedrijf starten, uitbreiden naar een tweede vestiging, een product lanceren of een nieuwe dienst introduceren. Vaak spelen ervaring en gevoel daarin een rol. Maar wat als er veel geld mee gemoeid is? Of als financiers en banken harde cijfers vragen? Dan is een marktonderzoek geen luxe, maar een noodzaak.

Hoe gaat een marktonderzoek in zijn werking?

Wat wij doen

Mcomm heeft ervaring met verschillende vormen, zoals:

  • Internationaal concurrentieonderzoek – inzicht in buitenlandse marktspelers en hun strategieën.
  • Haalbaarheidsonderzoek – toetsen of een idee of investering kans van slagen heeft.
  • Toekomstvisie – scenario’s en ontwikkelingen in kaart brengen om voorbereid te zijn.
  • Commerciële kansen – ontdekken waar nieuwe mogelijkheden voor groei liggen.
  • Bekendheidsonderzoek – meten hoe uw merk of organisatie wordt gezien in de markt.
  • Toekomstonderzoek – signaleren van trends en veranderingen die impact hebben.

 

Voor de uitvoering gebruiken we verschillende methodes, zoals:

  • Online marktonderzoek – data-analyse, enquêtes en online consumentengedrag.
  • Desktopresearch – informatie uit bestaande bronnen vertalen naar bruikbare inzichten.
  • Persoonlijke interviews – gesprekken met klanten, stakeholders of experts.
  • Verkennend marktonderzoek – kansen en risico’s in kaart brengen, nog vóór een grote investering. 

Van resultaat naar strategie

Marktonderzoek is vaak de basis voor een marketingplan. Soms combineren we het met een strategisch plan, maar dat hoeft niet. U kiest wat nodig is. 

Wilt u weten wat marktonderzoek voor uw onderneming kan betekenen?
Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden. 

Marktonderzoek
Wat is een marktonderzoek?

Elk bedrijf zou een marktonderzoek moeten doen. Met een goed onderbouwd en uitgebreid marktonderzoek komt u erachter hoe de markt in elkaar zit. Hiernaast geeft het u de informatie over hoe (potentiële) klanten over uw bedrijf denken, over waar uw klanten zich bevinden en of ze wel geïnteresseerd zijn om zaken met u te doen.

Zijn er verschillende soorten?

In principe is een marktonderzoek een marktonderzoek. Wel zit er veel verschil in de wijze van uitvoering. Soms kan een marktonderzoek volledig vanachter het bureau (deskresearch) worden gedaan, soms zijn er interviews met stakeholders nodig en soms een onderzoek op locatie (fieldresearch). De vorm die wij kiezen hangt volledig van de vraagstelling af.

Kan ik een marktonderzoek ook zelf uitvoeren?

Natuurlijk kunt u het zelf uitvoeren. Voorwaarde is wel dat u over voldoende marketingkennis beschikt. Daarnaast moet u voldoende afstand kunnen nemen van uw bedrijf/ product. Tenslotte bent u zelf dusdanig enthousiast over uw product/ dienst dat u er een bedrijf in begonnen bent. Een marktonderzoek dient een objectieve weergave van de marktsituatie en kansen te geven.

Mijn bank eist een marktonderzoek voor de financiering: kan mijn accountant dit?

Uw accountant heeft verstand van cijfers. Dit kan een zeer welkome, vaak zelfs noodzakelijke toevoeging zijn op een marktonderzoek. Om echter een juiste weergave van de marktsituatie en kans van slagen weer te geven ontbreekt bij (vrijwel) iedere accountant de specifieke marketingkennis.

Laatste nieuws: