Ondernemers maken dagelijks keuzes: een nieuw bedrijf starten, uitbreiden naar een tweede vestiging, een product lanceren of een nieuwe dienst introduceren. Vaak spelen ervaring en gevoel daarin een rol. Maar wat als er veel geld mee gemoeid is? Of als financiers en banken harde cijfers vragen? Dan is een marktonderzoek geen luxe, maar een noodzaak.
Mcomm heeft ervaring met verschillende vormen, zoals:
Voor de uitvoering gebruiken we verschillende methodes, zoals:
Marktonderzoek is vaak de basis voor een marketingplan. Soms combineren we het met een strategisch plan, maar dat hoeft niet. U kiest wat nodig is.
Wilt u weten wat marktonderzoek voor uw onderneming kan betekenen?
Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Elk bedrijf zou een marktonderzoek moeten doen. Met een goed onderbouwd en uitgebreid marktonderzoek komt u erachter hoe de markt in elkaar zit. Hiernaast geeft het u de informatie over hoe (potentiële) klanten over uw bedrijf denken, over waar uw klanten zich bevinden en of ze wel geïnteresseerd zijn om zaken met u te doen.
In principe is een marktonderzoek een marktonderzoek. Wel zit er veel verschil in de wijze van uitvoering. Soms kan een marktonderzoek volledig vanachter het bureau (deskresearch) worden gedaan, soms zijn er interviews met stakeholders nodig en soms een onderzoek op locatie (fieldresearch). De vorm die wij kiezen hangt volledig van de vraagstelling af.
Natuurlijk kunt u het zelf uitvoeren. Voorwaarde is wel dat u over voldoende marketingkennis beschikt. Daarnaast moet u voldoende afstand kunnen nemen van uw bedrijf/ product. Tenslotte bent u zelf dusdanig enthousiast over uw product/ dienst dat u er een bedrijf in begonnen bent. Een marktonderzoek dient een objectieve weergave van de marktsituatie en kansen te geven.
Uw accountant heeft verstand van cijfers. Dit kan een zeer welkome, vaak zelfs noodzakelijke toevoeging zijn op een marktonderzoek. Om echter een juiste weergave van de marktsituatie en kans van slagen weer te geven ontbreekt bij (vrijwel) iedere accountant de specifieke marketingkennis.