Concurrentieanalyse

Wie zijn uw concurrenten en wat bieden zij aan?

Sterker in de markt

Wie zijn uw concurrenten? Wat doen ze goed en waar laten ze kansen liggen? Met een concurrentieanalyse krijgt u daar een duidelijk beeld van. Geen aannames, maar feiten. We onderzoeken wie de markt bepaalt, hoe zij zich presenteren en waar voor u de ruimte ligt.

Dat doen we vooral met desk research – zorgvuldig uitzoekwerk op basis van betrouwbare bronnen. Daarbij kijken we naar:

Wie uw directe en indirecte concurrenten zijn.

Waar hun sterke en zwakke punten liggen.

Hoe zij zich in de markt profileren en welke strategieën ze gebruiken.

 

Altijd maatwerk

Geen bedrijf is hetzelfde, en de markt daaromheen ook niet. Daarom maken wij geen standaardrapporten. We richten ons op de vragen die voor ú van belang zijn. Soms is dat een breed overzicht van de markt, soms juist een gerichte analyse van een paar specifieke spelers. We passen ons onderzoek aan op uw situatie en doelen.

Vaak combineren we een concurrentieanalyse met een marktonderzoek of DNA-analyse. Zo krijgt u niet alleen zicht op uw concurrenten, maar ook op uw eigen sterke punten en mogelijkheden om te groeien.

Of u nu net begint of al jaren in de markt actief bent: wij geven u praktische inzichten waar u direct mee verder kunt.

Wilt u weten waar u staat ten opzichte van de concurrentie?

Concurrentieanalyse
Wat is het doel van een concurrentieanalyse?

Elk bedrijf heeft concurrenten. Het is belangrijk erachter te komen wat deze concurrenten doen, waar zij in excelleren en waar ze in tekort schieten. Mcomm identificeert en analyseert deze concurrenten om te kijken hoe ze in verhouding staan tot uw bedrijf. Uiteindelijk doen we dit om de activiteiten/verkoop van uw product/ dienst te verbeteren waaruit u uiteindelijk u profijt haalt. Vaak is een concurrentieanalyse deel van een ander onderzoek.

Wanneer is een concurrentieanalyse van belang?

Een concurrentieanalyse is vooral zinvol als u zich in een markt beweegt met veel mededingers, bijvoorbeeld een webshop. Het is dan van belang te weten wat zijn doen, waar ze sterk in zijn en waar ze minder goed in zijn, hoe hun prijsstelling is en hoe zij zich positioneren. Natuurlijk kunt u hetzelfde gaan doen, maar dan heeft u geen onderscheidend vermogen. Juist in een markt met veel concurrentie is onderscheidend vermogen van levensbelang.

Waarom zou een concurrentieanalyse uitbesteden?

Allereerst kunt u zich dan met uw core-business bezighouden, maar wat wellicht belangrijker is: een externe partij kijkt objectief naar uw bedrijf/ organisatie en naar haar concurrenten. Op deze manier krijgt u een transparanter beeld en vermoedelijk betere informatie.

Laatste nieuws: