Een nieuw onderzoek uitgevoerd door Entribe werpt een interessante vraag op over het effect van influencer-marketing. Uit het onderzoek blijkt dat niet alle influencer-aanbevelingen gelijk zijn. Hoewel sommige merken en producten enorm populair zijn geworden dankzij influencers, voelen 81% van de consumenten in het onderzoek geen enkele invloed van influencer-aanbevelingen op hun aankoopgedrag. Sterker nog, sommige respondenten gaven zelfs aan dat influencer-aanbevelingen een negatieve invloed kunnen hebben.
De cijfers tonen aan dat slechts 12% van de respondenten geneigd is een product te kopen dat door een influencer wordt gepromoot, terwijl maar liefst 62% nog nooit een product heeft gekocht dat online werd aanbevolen door een influencer.
Het blijkt dat 90% van de respondenten de voorkeur geeft aan merken die inhoud delen van echte klanten. Bovendien geeft 86% aan meer vertrouwen te hebben in merken die gebruikers gegenereerde inhoud publiceren in plaats van influencer-aanbevelingen.
Deze bevindingen roepen interessante vragen op en suggereren dat we mogelijk een keerpunt bereiken in het tijdperk van influencers. Hoewel ze nog steeds een krachtig middel zijn voor het vergroten van merkbekendheid, lijkt het erop dat consumenten steeds meer de voorkeur geven aan inhoud van echte gebruikers. Het is mogelijk dat we getuige zijn van een verandering in de perceptie en reactie van consumenten op influencer-marketing.
We zetten ze voor je op een rijtje:
Vorig jaar publiceerde EnTribe een enquête waarin werd gemeld dat 64% van de respondenten elke keer dat ze sociale media gebruiken gesponsorde inhoud ziet. Die cijfers zijn echter met bijna 20% gedaald in 2023, tot 41%. Bovendien gaf vorig jaar 29% van de respondenten aan dat gesponsorde inhoud een negatieve invloed had op hun perceptie van een merk. Dit jaar is dat aantal met bijna 10% gestegen, tot 38%. Daarnaast gaf 46% van de respondenten aan dat ze geneigd zijn een item dat ze hebben gekocht te delen met hun volgers op sociale media. Meer dan de helft van de respondenten, 55%, tussen 18 en 29 jaar, is geïnteresseerd in het verschijnen op de sociale media van hun favoriete merk.
De resultaten van het onderzoek benadrukken de voortdurende negatieve sentimenten die consumenten hebben ten opzichte van social media influencers, wat heeft geleid tot minder merken die gebruik maken van mega-influencers en in plaats daarvan overschakelen naar gebruikers gegenereerde inhoud. De gegevens tonen aan dat respondenten eerder betrokken zijn en producten kopen van merken die inhoud promoten van echte klanten, waardoor merken de mogelijkheid hebben om op een authentieke manier contact te maken met hun doelgroep zonder dat gesponsorde inhoud nodig is.