fbpx

Data verzamelen?

Data verzamelen, third- first party cookies, AVG, wat gebeurt er met mijn data? Hoe gaan wij Marketeers met de data om en wat verandert er? Grote techbedrijven verzamelen allerlei data, het wordt ze wel steeds lastiger gemaakt. Hoe gaan wij als marketeers om met deze veranderingen?

Wat gebeurt er met úw data? Zijn cookies werkelijk verleden tijd?

De grote techbedrijven komen steeds vaker in het nieuws, ze beschikken over data die niet overeenkomt met de richtlijnen van de AVG. Daarnaast wordt er data verzameld waar geen toestemming voor is gegeven.

Data verzamelen, third- first party cookies, AVG, wat gebeurt er met mijn data? Hoe gaan wij Marketeers met de data om en wat verandert er allemaal? Moeten marketeers in de toekomst gaan betalen voor hun data?

Zoals het er nu voor staat maken veel marketeers gebruik van third-party cookies. Even in het kort: third-party cookies zijn stukjes code die website-eigenaren op hun site kunnen plaatsen waardoor bijvoorbeeld facebook/ google kan bijhouden wat er op de site gebeurt.
Dit zijn dus cookies van derde partijen die uw informatie verzamelen.

De ontwikkelingen gaan zo snel dat er wordt verwacht dat we over een aantal jaren geen gebruik meer zullen maken van deze third-party cookies in verband met de privacywetgeving.

Wat wordt het nieuwe data verzamelen?

De prioriteit komt dus op first-party te liggen, zoals de naam al aangeeft, worden first-party cookies gemaakt en opgeslagen door de website die een consument bezoekt om de klantervaring te helpen verbeteren. Met deze cookies kan de site gebruikersvoorkeuren zoals wachtwoorden of taal onthouden, maar ze helpen sites ook om bezoekersgedrag beter te begrijpen.

Grote bedrijven als Google en Facebook bieden al de mogelijkheid om uw website te koppelen aan hun servers. Hierdoor kan de first-party cookie informatie rechtstreeks gedeeld worden en hoef je dus ook minder code in je website te plaatsen. Door gebruik te maken van hun servers kan je server-side tagging gaan uitvoeren.

Wat kan je met Server-side tagging?

Met tagging aan de serverzijde kunnen gebruikers meettag-instrumentatie verplaatsen van hun website naar de verwerking hiervan aan de serverzijde via bijvoorbeeld Google Cloud. Server-side tagging biedt een aantal voordelen ten opzichte van het los plaatsen van cookie tags:

Verbeterde prestaties: minder meettags in je website betekent minder code om client-side uit te voeren, hierdoor word je website sneller.

Betere beveiliging: bezoekersgegevens worden beter beschermd door gegevens te verzamelen en te verspreiden in een door de klant beheerde serveromgeving. Gegevens worden verzonden naar een Google Cloud-instantie waar ze vervolgens worden verwerkt en gerouteerd door andere tags.

Hoeveel kost de het gebruik maken van deze servers?

Er worden een aantal standaard server instellingen geboden om het verkeer van websites bij te houden. Wil je meer gaan bijhouden moet je een flexibel pakket afnemen waarbij er wordt verwacht dat dit rond de $ 30- $ 50 per server per maand gaat kosten. Grote hoeveelheden netwerkverkeer kunnen deze kosten verhogen.

Wat opdrachtgevers over ons zeggen:

×

Direct Contact?

Stuur ons via whatsapp een bericht en wij proberen zo spoedig mogelijk te reageren.

×